FAQ's

Producten

1. Wat betekent ‘saved items’ op het kleding tag?

Met ieder unieke vlinn legging, red je een aantal kledingstukken van de verbrandingsoven. Om dit tastbaar te maken, laten we zien hoeveel kledingstukken in totaal zijn gered, de 'Saved items'. Dit is dus een uniek aantal wat verschilt bij ieder kledingstuk.

2. Zijn alle vlinn leggings echt uniek?

95% van de vlinn items is uniek. Dit betekent helaas ook dat als een vlinn uitverkocht is, het ook echt uitverkocht is. Je kunt wel hetzelfde model bestellen in een andere kleur (of maat) maar de kleur en samenstelling zal altijd anders zijn. 

3. Van sommige leggings kan ik 'twinns' bestellen. Wat houdt dat in en waarom is dat alleen bij specifieke leggings zo?

Soms komt het voor dat een kledingstuk/ reststof groot genoeg was om er twee flared leggings van te maken. Zonde om het restant weg te gooien als er nog een legging van gemaakt kan worden. Je krijgt dan twee flared leggings voor een gereduceerde prijs. 

4. Ik kan geen hoeveelheid, kleur of maat selecteren bij een bepaalde legging. Waarom is dat?

Ieder vlinn item wordt samengesteld uit geredde kledingstukken en met de hand gemaakt. Uit volwassen kledingstukken kunnen wij één (soms twee) mooie leggings maken. Daarom kun je niet kiezen uit verschillende maten of kleuren.  

5. Kan ik ook een vlinn legging op bestelling laten maken?

Dat is zeker een van onze toekomstplannen. Omdat we net zijn gestart, focussen we ons nu op het zo efficiënt mogelijk produceren van de huidige collectie. Je kunt ons een mailtje sturen (info@vlinn.nl) als je interesse hebt om van je eigen textiel een vlinn legging te laten maken. Zodra we hier in de toekomst mee starten, zullen we contact met je opnemen. 

6. Waarom zijn de leggings alleen in de maten 68 tot en met 110 beschikbaar?

We hebben nu ervoor gekozen om voor kinderen van 1 jaar tot 5 jaar te produceren. Om leggings in maten groter dan 110 te kunnen maken, hebben we grote kledingstukken nodig. En die zijn wat lastiger te vinden. In de toekomst gaan we uitbreiden zowel met andere modellen als met grotere maten.

7. Hoe kan ik het beste mijn vlinn wassen en drogen?

Omdat de kleding van vlinn gemaakt is van verschillende geredde stoffen en kledingstukken, raden we aan de leggings op 30 graden te wassen en niet in de droger te doen.

8. Waarom staat de textiel samenstelling van het kledingstuk niet op het label?

Iedere vlinn is gemaakt van verschillende ‘saved items’ waardoor de exacte samenstelling van het kledingstuk moeilijk te bepalen is. 

9. Hoelang is de leggingbon geldig?

De leggingbon is 12 maanden vanaf de datum van uitgifte geldig. Je kunt voor de waarde van de leggingbon (= het bedrag dat op de bon vermeld staat) een legging uit de online collectie kopen of, als de waarde van de bon niet toereikend is, een korting krijgen op je online aankoop. De korting is gelijk aan de waarde van de cadeaubon.

Productieproces

1. Waarom is het Naaiatelier een sociale onderneming en wat betekent dat precies?

Bij het Naaiatelier krijgen de mensen naast een werkplek ook een opleidings- en leerplek. Naast de goede kwaliteit die het Naaiatelier levert, helpen we samen de mensen van het atelier zich verder te ontwikkelen.

2. Hoe waarborgen jullie dat al het gebruikte textiel schoon en van goede kwaliteit is?

Al het ingezamelde textiel wordt door ons stuk voor stuk gesorteerd en beoordeeld. Als de kwaliteit van de stof volgens ons niet goed genoeg of schoon genoeg meer is, selecteren wij het niet voor onze collectie. 

3. Waarom is de productie van de vlinn items maatwerk?

Het patroon van een vlinn legging is standaard, maar het wordt op verschillende kledingstukken en reststoffen gelegd. We willen de kledingstukken en reststoffen zo efficiënt mogelijk gebruiken dus is het knippen van de patronen een nauwkeurige en handmatige klus.  

4. Ik vind het idee dat vlinn tweedehands kledingstukken redt van de verbrandingsoven heel mooi. Kan ik op een bepaalde manier meewerken hieraan?

Jazeker! We zijn altijd op zoek naar creatieve coupeuses die ons willen helpen met het redden van textiel en zo een duurzame keuze voor meer mensen mogelijk te maken. Stuur ons een mail naar info@vlinn.nl en we nemen contact met je op.

Levering

1. Waarom is verzending in Nederland duurder dan bij de grotere ketens?

Omdat wij het leveringsproces zo groen mogelijk willen doen zodat de impact beperkt blijft, werken we met Fietskoeriers.nl. Zij gebruiken groengas bestelbusjes en fietskoeriers om onze bestellingen bij jou thuis te krijgen. Daarnaast levert Fietskoeriers.nl 97% van de pakketten af bij de eerste poging. Dat betekent minder extra ritjes en dus minder impact. We hebben dus niet voor de goedkoopste leverancier gekozen, maar wel voor de groenste.